Wachtbeleving cliënten in de jeugdzorg

Een probleem waar de hele jeugdzorgsector mee kampt is de (lange) wachttijd en daarbij ook de beleving van deze wachttijd, vanaf de aanmelding tot uiteindelijke hulp en/of plaatsing. Samen met Garage2020 & Jarabee jeugdzorg heeft René deze opdracht begeleid. Van de inventarisatie tot aan een document vol handvatten om de wachtbeleving voor zowel ouders als jeugd prettiger te maken. Oplossen doe je de wachtlijsten niet binnen deze sector, maar ze een betere invulling geven kan zeker is gebleken.

Wachtbeleving na aanmelding voor jeugdzorg onder de loep

Een probleem waar de hele jeugdzorgsector mee kampt is de (lange) wachttijd en daarbij ook de beleving van deze wachttijd, vanaf de aanmelding tot uiteindelijke hulp en plaatsing. Om het probleem in kaart te brengen zijn we gestart met kijken naar de klantreis. Daarmee komen de belangrijkste bottlenecks boven tafel. bijvoorbeeld; een instantie als de gemeente, waar de eerste aanvraag binnenkomt, heeft een vastgestelde doorlooptijd per aanvraag staan. Als je eenmaal bij de organisatie binnen bent waar je geholpen kunt worden, kan het zijn dat de specialist de eerste week vol zit. Zo krijg je een stapeling van wachttijden. De jongere en zijn/haar ouders ervaren echter grote haast om geholpen te worden en willen ook tijdens het wachten al werken aan een oplossing. Bij dit traject gingen we op zoek naar mogelijkheden om dit online op te pakken. We zochten buiten de gebruikelijke kaders en stapten bijvoorbeeld binnen bij een provider als Ziggo om te kijken hoe daar bottlenecks in de wachttijden worden opgepakt. Ook raadpleegden we verschillende ondernemers in ons eigen netwerk en vonden passende oplossingen. Dankzij de technische achtergrond van René bij digitale trajecten is het bovendien mogelijk om als klant 1 centrale contactpersoon te hebben gedurende het gehele traject.
kinderen in een klas
Stuur een appje
Stel rechtstreeks je vraag
Klaar om te innoveren?
Hallo, 👋
Wat kunnen we voor je doen?