Aanleiding
De wens van Jarabee om de regie door de cliënt te behouden in de periode tussen aanmelding en start van de hulpverlening. Jarabee heeft deze specifieke behoefte voorgelegd met de vraag hoe ze de eigen regie van de cliënt kunnen behouden en tegelijkertijd de wachtbeleving van de cliënten kunnen optimaliseren. Deze vraag is ingegeven door de observatie dat er binnen Jarabee ruimte voor verbetering was in hoe de organisatie omging met cliënten vanaf het moment van aanmelding tot aan de start van de hulpverlening.
Aanpak
Een multidisciplinair team, inclusief deed kwalitatief onderzoek onder Jarabee-cliënten en kreeg essentiële inzichten. Deze vormden de basis voor ontwikkelde oplossingen via design thinking, gericht op het verfijnen of vernieuwen van processen met oog voor kosten en impact. Een strategische implementatie omvatte communicatieoptimalisaties tot nieuwe engagement-tools. Evaluatie en cliëntfeedback zorgden voor continue verbetering, afgerond met een rapportage die het traject, de bevindingen en toekomstadviezen beschreef, waarbij de focus lag op cliëntbetrokkenheid en het verhogen van de dienstverleningsefficiëntie.